17 september 2019

Tijgertje


Vorig jaar al beloofde ik Isabel een Willa kleedje te maken in dit stofje,
maar het was er niet van gekomen. Deze keer ruim op tijd, zodat het de ganse herfst en winter
gedragen kan worden...


Het is immers een lang gekoesterd stofje, 
maar nu moest het er toch echt aan geloven...
De schaar erin!


Perfect voor dit patroontje, perfect voor deze dochter.
En meer moet ik daar niet aan toevoegen.
Weeral een kleedje waar ik geen afstand van zal doen maar steevast
in de doos "voor de kleinkinderen" belandt... haha.





Patroon: Willa dress - Bel'etoile
Stof: flanel - rommelmarkt
Knoopjes: rommelmarkt

22 augustus 2019

Little red clutch - Mijn designertas 2.0


Twee weken geleden volgde ik een workshop bij dubbelpunt. Een gezellige avond
waar ik naar huis ging met een mooie nieuwe handtas en...  verse naaigoesting. 
De handtas kan je op mijn instagram nog wel bewonderen,
en de naaigoesting resulteerde in een kleine rode clutch.



Het is een cadeautje voor mijn mama, want hoewel ik bij hoog en laag 
zweer van bijna geen cadeautjes te naaien, omdat ik nooit kan beslissen wat de ontvanger 
mooi zou vinden, wist ik bij dit dat het wel raak zou zijn,...
allé dat hoop ik toch, want terwijl ik dit schrijf ligt het nog netjes ingepakt bij mij.





Het patroon is van Annelies Timmermans uit het boek "Mijn Designertas".
Ik maakte het al een keertje eerder en het is echt een eenvoudig patroon.
Snel klaar, heel weinig fournituren nodig, en geen gedoe met ritsen,
holnieten of wat dan ook. 


Het is stiekem ook een supergoedkoop tasje,
want het hengsel komt van een lelijk tasje uit de kringloopwinkel,
het stukje (nep) slangeleer komt uit de couponnenbak
bij de Stoffenstraat en de voering ligt al jaren te wachten in mijn schuif
op een perfecte match. Et voila! 
Een beetje nachtelijke tijd geïnvesteerd en ik hoop dat mijn mama content is ;-)

 
Met de overschot maakte ik ook nog een klein geldbuideltje,
en zo kan ik weer trots verklaren dat er weer een lapje uit mijn stoffenverzameling
verwerkt is tot iets moois!


Stof: De Stoffenstraat
Magneetsluiting: K-bas




5 juni 2019

Vita jurk - new pattern


 Ja, je kan er niet naast zien deze keer maar ze wilde niet op de foto zonder...
Maar kijk toch maar even verder dan die koddige Colette, want het jurkje is ook heel schattig ;-) 


Bel'Etoile en KaatjeNaaisels bundelden hun krachten wederom en tekenden een patroontje voor
een zalig luchtig zomerkleedje.  Het komt in verschillende varianten en zelfs als een blouse voor de mama's. 
Twinning kan dus prima deze zomer!


Ik mocht mee testen en ging voor de meest eenvoudige versie met blinde rits en rechte mouwen.
Maar stiekem vind ik die met manchetten ook superleuk, en voor mezelf ga ik er ook nog eentje maken. En dan misschien voor de oudste nog een lange versie...aaaggghh... te veel opties gewoon!



Als je een stofje kiest zou ik gaan voor heel soepelvallend, geen gewoon katoentje,
anders gaat het als snel te wijd open staan. Ik kocht dit heel zachte stofje met een mooie flow
bij Stoffenverkoop Geel tijdens hun laatste opening en deze valt mooi door.




Het patroontje kan je kopen als pdf maar ook op papier.
Neem maar een kijkje op de sites van Isabel en Katrien! Veel naaiplezier!

Patroon: Vita jurk en blouse (Bel'Etoile x KaatjeNaaisels)

1 juni 2019

Perfect timing - Faye & Frankie


Een jaar geleden had ik het idee om een heuptasje te maken. Tijdens een rondje kringloop had ik  namelijk een oud Eastpak heuptasje gevonden, en ik zou dat wel eens snel ontmantelen om er een nieuwe te maken...
effe snel... dacht ik toen...

Alleen al het lostornen van de naden was een verschrikkelijke klus. 
Degelijk spul toch wel die tasjes... Halverwege zwierde ik het aan de kant en vergat de boel.
Tot ik een vogeltje hoorde fluisteren dat ene Sofie met een patroon bezig was.
Driemaal hoera !!! Ik was gered. 

Want eerlijk,... ik zou nooit het geduld gehad hebben om dat zelf uit te werken.


Je zou misschien zeggen: "Zo'n eenvoudig tasje... ehm, toch niet,
ik was er wel enkele uurtjes zoet mee. Want het is perfect afgewerkt,
geen losse eindjes of gefoefeld. Echt een mooi tasje.



Sofie geeft je met dit patroon een hele hoop opties: mini of maxi, 
klassiek heuptasje of eerder rechthoekig, voor ieder wat wils!
Mijn smartphone past net in het voorzakje. En ook het grote vak is verrassend ruim,
 dus wil je maar een klein heuptasje voor de kindjes, dan ga je best voor mini.


Qua versteviging had ik niet zoveel nodig omdat de buitenstof redelijk dik is,
dus ik gebruikte enkel Decovil light aan de achterkant en een dunne plakvlies
voor de voeringstof.


Dit is een winterversie die ik maakte met spullen uit mijn voorraadkast.
Maar ik plan zeker nog een meer zomers exemplaar!


Merci Sofie om dit patroon speciaal voor mij te maken, haha!
Nee grapje, maar echt: een geschenk uit de hemel ;-)

Stof: vintage veloers - Kringloopwinkel
Ritsen, riem en klikgesp - van een oud Eastpack heuptasje

27 mei 2019

Bloemen in je haar ...


Pfieuw, het is gepasseerd, die eerste communiekant. Stiekem kruipt er best veel werk in zo'n feest,
want je wil er toch een speciale dag van maken. En dan dat wispelturige weer hielp ook niet echt mee...
Het kleedje was al lang klaar, in februari al denk ik.
Ik vond het stofje in de Stoffenstraat en had meteen het gevoel: yes, dit wordt het! 
En toen ik het afgewerkte kleedje zag en ze het aandeed klopte het plaatje compleet.


Maar toen... toen ging ik eens op pinterest rondkijken voor wat ideetjes voor het feest, en sloeg de twijfel toe.
Ik zag het ene na het andere witte exemplaar met kant en had bijna stof besteld voor 
een nieuw kleedje, maar gelukkig (en ook uit tijdsnood) heb ik dat toch maar niet gedaan.



Dit past gewoon bij haar. Eenvoudig, stijlvol, met wat glitter en zelfs fluo!
Ze straalde, en ik was een trotse mama.






Patroon: Tinny dress - StraightGrain patterns (volledig gevoerd incl. onderrrok)
Fabric: De Stoffenstraat - unknown brand
Vestje: JBC


15 mei 2019

Far far away


 De stof deed me denken aan de ruimte. 
Een onmetelijke wolk van sterren en planeten, een eindeloos universum.
Het doet me beseffen hoe klein we zijn, en hoe ongelofelijk de wereld wel niet is.
Hoe wonderbaarlijk en onwaarschijnlijk het is dat wij hier zijn...

Ha,... en nu ik de bovenstaande foto zie...
Hoeveel geluk wij hebben dat er ook nog eens zo'n lekkere aardbeien bestaan, haha.

 Maar nu,... verder naar een belangrijk aspect in het leven van mijn oudste dochter:
haar nieuw zomerfrakske. Ze is er blij mee. En daar doen we het voor, niet?









Patroon: zelfgetekend, net zoals hier, maar deze keer niet gevoerd
Stof: dikke sweaterstof - uitverkoop bij De Stoffenstraat
Rits en boordstof: De Stoffenstraat


20 april 2019

Free pattern - summer vibes


Zomers weer ... dus naai ik schattige zomerse topjes!  
Het was met het oog op de vakantie in Juli dat ik deze maakte, maar kijk,
midden april en ze kunnen al gedragen worden!


Voor het model baseerde ik me op het gratis patroontje van Purl Soho.
Daar is het een jumpsuit met striklintjes. ik verlengde het topje gewoon rechtdoor.
Ik vind die jumpsuit namelijk heel mooi, maar toch niet zo handig om naar de wc te gaan...


Bij het tweede exemplaar heb ik de lintjes aangepast met vleugeltjes.




Qua stof gebruikte ik twee oude kussenslopen die al jaren in mijn kast liggen te wachten
voor een dergelijk project. Dus dat kan ik ook alweer afkruisen!

Stof: eigen voorraad
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...