11 november 2018

PM pencil holder - free pattern


Enkele dagen geleden zag ik online een leuk hebbeding passeren,...
iets heel handigs waarvan ik dacht, perfect voor mij!

Ik ben namelijk grote fan van lijstjes en dus ook notitieboekjes,
maar had er overal en nergens wel wat slingeren. Dus toen het Bullet Journal
fenomeen mij geïntroduceerd werd door Madam Tiene, was ik toch wel getriggerd.

Ik kocht mij ook zo'n exemplaar en ging aan de slag.
Mijn invulling is niet zo kleurrijk en vrolijk, vol tekeningen,
prentjes en washi-tape, maar eerder sober en eenvoudig.
 
Ik hou van schrijven en tekenen met potlood,... plus... je kan gommen, haha.
Verder heb ik echt geen tijd om nog uren te spenderen om te tekenen
knippen en plakken. Misschien ideaal als je bijvoorbeeld met de trein
pendelt of zo. Maar neen, bij mij blijft het eerder praktisch: weekindeling,
planning voor de meisjes en hun hobbies. En lijstjes... veel lijstjes.

Maar nu,... dat potlood,... dat is dus meestal zoek hè!
Ik werk het liefst met vulpotloden, mooi fijn en altijd geslepen.
Maar die dingen zijn steeds onvindbaar als je ze nodig hebt.

Welnu: voilà de "pencil holder".


Heel makkelijk om te maken, leuk voor jezelf maar ook een ideaal cadeautje
dacht ik zo. Dus netjes op tijd voor de feestdagen:



En omdat een werkwijze vaak ook handig is:

Knip drie delen uit stevig, niet rekbaar materiaal zoals leer, nepleer, vilt, kurkleer,..
Let wel op: je moet doorheen drie lagen stikken, dus controleer even wat je machine aankan! 
En gebruik bij voorkeur een ledernaald.


1. Meet je elastiek af, naargelang het boek waarrond het moet passen.
Voor een bullet journal is dit 25 cm. Steek op 1 cm van de uiteinden een speldje.
Probeer het even uit, want elke elastiek is anders!


2. Leg het smalle reepje op de rechthoek en plaats het elastiek 1 cm ertussen. 
Naai eventueel vast met enkele steekjes zowel boven- als onderaan.


3. Naai het lange smalle deel op de  grote rechthoek. 
Gebruik voor de bochtjes en kleine steeklengte.
Let op dat je de achterkant van de elastiek niet mee vastnaait!
Op de foto hieronder zie je de achterkant.

4. Knip rondom bij.

5. Leg het kort dikke stuk er bovenop en naai vast. 
Begin onderaan en zorg ervoor dat de randen mooi samenvallen.
Hecht bovenaan goed door enkele keren heen en weer te stikken net over het randje. 




Klaar! 

Hopelijk vind je het net zo handig als ik?
Ik ben alvast benieuwd naar jullie exemplaren!
#pmpencilholder


Elastiek: De Stoffenstraat
Kurkleer: k-bas



6 opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...